salomet grafik

mette salomonsen     +45 4050 5770     mette@salomet.dk

| 1 / 16

fra plante til ark - washi produktion

Rogier Uitenboogaart er papirmester i Kochi Prefecture i Japan. På hans gård i Kamikoya fremstilles washi papir efter traditionelle metoder. Alle planterne er økologisk dyrket på stedet.
Jeg havde selv arrangeret et studieophold hos Rogier. Jeg boede ovenpå studiet. Og fik grundigt afprøvet alle arbejdsgange i processen fra plante til papir.

Processen:
Grene høstes, dampes og barken fjernes. Den sorte bark skrabes af den hvide. Den hvide bark skylles i vand. Koges derefter i kalkvand og bleges. Urenheder fjernes og fibrene bankes rytmisk. Vand og pulp tilsættes planteslim. En netramme dyppes og bevæges strengt rytmisk.
Arkene stables adskilt af en tråd. Vand presses ud af stablen. Hvert enkelt ark børstes på en træplade, kanten gnides med et kameliablad. Og arket tørres i solen.

Rejse og kursusophold var støttet af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Kunsthåndværk og Design og Nationalbankens Jubilæumsfond.

Washi Studio KAMIKOYA
Rogier Uitenboogaart
1678 Otado, Yusuhara town,
Takaoka county, Kochi prefecture, Japan

Download projektrapporten "FRA PLANTE TIL ARK" (PDF)

| 1 / 10

washipapir

På Studio KAMIKOYA lavede jeg washipapir hos Rogier-sensei og lærte om de forskellige planters kvalitet som papirbase.

På billederne ses papirark jeg lavede med forskellige blandinger:
gampi + kozo
kozo med effekt at letbankede fibre
kozo med effekter af mørk bark og ubankede fibre
kozo + mitsumata
kozo + gampi

Planter der anvendes til produktionen:
Kozo: Lange fibre. Stærkeste og groveste af japansk papir. God til print da det ikke kryber eller udvider sig
Mitsumata: Korte fibre. Rent mitsumata papir rødligt/orangeskær finkornet, blødt og med let skin. Bruges ofte i blanding. Pengesedler.
Gampi: Stærke tynde lange fibre, skinnende. Vanskeligste fibre at lave papir af. Papiret bliver glat og blankt. Suger ikke. Det dyreste og mest sjældne papir. Til Kalligrafi.
Neri tororo-aoi (okra planterod): Planteslim presses ud af roden tilsættes vand og pulp og giver viskositet.
Kamelia blad. Glat og olieholdigt, bruges til at gnide kanterne af papiret når det tørrer på træplade i solen.

Rejse og kursusophold var støttet af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Kunsthåndværk og Design og Nationalbankens Jubilæumsfond.

Washi Studio KAMIKOYA
Rogier Uitenboogaart
1678 Otado, Yusuhara town,
Takaoka county, Kochi prefecture, Japan

| 1 / 17

indigo på papir og stof

Ohara-koubou er et familiedrevet plantefarvningsværksted omgivet af marker, hvor planterne til farvningen gror.
Jeg havde selv arrangeret kurset og fik afprøvet og eksperimenteret med forskellige teknikker til farvning af papir og stof, med foldninger, viklinger og shibori

Rejse og kursusophold var støttet af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Kunsthåndværk og Design og Nationalbankens Jubilæumsfond.

Ohara-Koubou
601-1248 Oharakusaocho 327,
Sakyou-ku, Kyoto-shi, Kyoto

| 1 / 3

Genbrugspapir

Eksperimenter med genanvendelse af papir blandet med plantedele og med basrelief af planter i arkene.

| 1 / 8

shibori

Indigofarvning og Shiborisyning hos indigo-farve-mester Chiaki Murakami
Hun har dannet studiet Awa Aizome Koubou, hvor der arbejdes med traditionel Indigo Ai farve,
(fermenterede indigo-blade uden kemikalier). Chiaki Murakami-sensei syr Shibori.
Jeg havde selv organiseret et personligt kursus hos hende - og afprøvede flere Shiborimønstre, teknikker og farvemetoder.
Rejse og kursusophold var støttet af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Kunsthåndværk og Design og Nationalbankens Jubilæumsfond.

Chiaki Murakami
Aiya Kazou
Shop in Aiyashiki Okumura
179 Aza-Maesunishi, Tokumei,
Aizumi-cho, Itano-gun, Tokushima 771-1212

| 1 / 6

porcelænsgren

Porcelænsafstøbning af et stykke af en birkegren. Afprøvning med formstøbning og positiv/negativ form. Støbt med flydende porcelæn.
Porcelænskursus på Holbæk Kunsthøjskole.


| 1 / 10

Nordisk Master Class i økologisk japansk Indigo

Introduktion til japansk økologisk indigofarvning til kunstnere, der arbejder med tekstil, vævning, papirfremstilling, grafisk design, smykker og akademisk research.
Vi farvede med indigo på div. materialer og i forskellige metoder. Hver deltagers erfaring og viden er samlet i en publikation.
Organiseret af væver Helle Rude Trolle og bogkunstner Helle Vibeke Jensen i samarbejde med den japanske indigogård Buaisou
Deltagere kom fra Sverige, Norge, Finland, Færøerne, Island og Danmark
Statens Værksteder, 2019

| 1 / 3

Klang klatter

Fladtrykte porcelænsler-rester er brændt og trukket på ståltråd. Når de hænger i vinden giver de de fineste kling-klang-lyde.
Kursus på Holbæk Kunsthøjskole


| 1 / 6

støbning af porcelæn i sand

Forsøg med helt enkle støbemetode: I vådt sand presses en form som den flydende porcelænsmasse hældes i. Ved hjælp af en øresprøjte suges det flydende op så kun skallen bliver tilbage.
Kursus på Holbæk Kunsthøjskole

| 1 / 3

Porcelæn

Forsøg med plader, rulning og udskæring i fast porcelænsmasse. Og med støbning efter plastikkrus
Kursus på Holbæk Kunsthøjskole



| 1 / 8

stentøj

Drejede kopper og beholdere i stentøj, med glaseringer
- nogle er lavet på kursus i Tokyo, andre hos Yonobi i København - og andre på mit værksted i Odsherred.

Kurser:
Uzumako Ceramic Art School, Tokyo, Japan.
Yonobi, København